söndag 5 februari 2012

RUNEBERG



Idag firas Runebergsdagen i Finland. Det är Johan Ludvig Runeberg som firas, läs här om vem det är. Men nu ger jag äran åt hans fru, Fredrika Runeberg, som är skaparen av denna bakelse, och tycker att hon minsann borde ha en egen dag också, då hon gjorde många bra saker.

Recept hittade jag här (originalreceptet är hemligt skulle jag tro). Men utan nötter. Dessutom syndade jag grovt med att göra några med äppelmoshallonsylten inte räckte. Men gottgör synden med att de med hallonsylt, som det ska vara, har hemgjord sådan. I butiken kostade en miniburk med hallonsylt 5 euro, och jag var lite snål. Så det blev alltså syltkok med.

We are celebrating Runeberg in Finland today and are eating Runeberg´s torte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...