torsdag 7 juli 2011

PART II: LOVISA


De tusen plågornas café, om jag nu försöker mej på en översättning. Men plågsamt var det förstås inte med munk och kaffe på det fina gårdscafeét vi nästan åkte förbi hittade av misstag, bromsade och klev in i (eller ut , alltså).

Can´t give a good translation, so I translate it right on: tuhannen= thousands, tuska=pain and kahvila= café. No pain anyway in this café!



A fotade.

A took this photo of me.


Det fanns en massa små båtar att leka med på cafeét. Och L:s bilar följer med överallt!

They had a lot of small boats to play with on the café. And you can always found a bunch of cars in L:s hands!


Lovisa. Staden min mormor med 9 syskon växte upp i. Grisar hade de med, möjligtvis häst? Sånt brukar inte finnas mitt i stan numera. En kuststad med gamla hus.
Vi besökte en simstrand, men det flöt grön sörja i den, simmade inte. Det fanns en rad med fina blå omklädningshus på stranden jag skulle fota, men kamerabatterierna tog slut. På Saltbodan åt vi strömming, murkelpasta och köttbullar (barnen) . Några bilder på de fina strandbodarna har jag tyvärr inte.

Lovisa. My grandmother and her 9 sisters and brothers growed up here. They had pigs, perhaps horses too? Animals you don´t usually find in the centre of the city anymore. A coastal town with old houses.
We visited a beach. A green sludge floated in the water, so we didn´t swim. On the seashore it was some cute blue bathing huts. Unfortunately I don´t hav any pictures.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina sommarbilder - spännande för mig som aldrig varit i Finland ;)

    SvaraRadera
  2. Åh vilket mysigt fik ett stort plus när man har barn är när de tänkt till lite extra med leksaker för barn. Båtarna vara ju jättefina!
    Slut på batteri har hänt oss också det är verkligen surt men vi lyckades hitta en engångkamera. Bilderna blev inte de bästa men bättre än ingenting.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...